En god jobbsøknad er en viktig del av søknadsprosessen når du søker etter ny jobb. Du har sikkert hørt om personer som søker på titalls jobber uten å få svar. Mange kunne nok med fordel hatt mer kunnskap om det å skrive en god søknad.

Det finnes ingen fast oppskrift på en god jobbsøknad, men det finnes en del tommelfingerregler som bør følges for at du skal vekke interesse hos en potensiell arbeidsgiver.

Jobbsøknaden skal først og fremst fange oppmerksomheten til arbeidsgiveren, og gjøre at akkurat du blir kalt inn til intervju. Den skal vise minst tre ting:

  1. At du har lest og forstått stillingsannonsen
  2. At du er den rette personen for jobben
  3. At du er motivert for akkurat denne jobben (generelle massesøknader er en uting)

Søknaden skal være en kort presentasjon av deg og dine kunnskaper og kvaliteter, men den skal ikke inneholde livshistorien din. Sønkaden skal være kortfattet med enkle setninger. Den bør ikke være lenger enn en A4 side. Jobbsøknaden skal kun skaffe deg et intervju hvor du vil få muligheten til å fortelle mer om deg selv.

Hver søknad må skreddersys for den aktuelle stillingen som det søkes på (ref. punkt 3 over). Den skal vise hvorfor du er rette personen for akkurat denne jobben.

Det er meget viktig at søknaden er fri for skrivefeil. En søknad full av skrivefeil gir ikke arbeidsgiver et godt inntrykk av deg som en potensiell arbeidstaker. Jobbsøknaden bør settes opp som et brev fra en ukjent til en ukjent. Den skal være personlig men høflig.

Videre bør du legge ved en CV sammen med jobbsøknaden.

Les også:

 

Post Navigation