Mange mennesker plages av snorking. Snorking kan være en belastning både for deg selv, men også for din partner. Snorking kan ødelegge både nattessøvn og forhold. Ødelegger snorkingen forholdet ditt? Uansett hvor mye man elsker hverandre kan søvnmangel på grunn av snorking tære på forholdet. Alle snorker av og til, men hvis du snorker ofte kan det ødelegge søvnkvaliteten din og søvnkvaliteten til din partner.

Å snorke kan føre til dårlig søvn, utmattelse på jobb/skole, irritasjon og økte helseproblemer. Ikke all snorking er den samme. Folk snorker faktisk av ulike årsaker. Når du finner ut hvorfor du snorker kan du finne de riktige løsningene for en roligere og bedre søvn.

Folk som snorker har ofte for mye hals og nesevev eller løst vev som lettere vibrerer. Tungens posisjon i munnen kan også hindre god søvn. Å finne ut hvorfor du snorker er nøkkelen for å finne ut hvorvidt snorkingen er innenfor din egen kontroll eller ikke. De gode nyhetene er at uansett hvorfor du snorker så finnes det løsninger som kan hjelpe deg med å slutte å snorke.

Hvor kommer snorkelyden fra?

Snorking skjer når luften ikke får slippe ut fritt gjennom munnen og nesen din. Normalt skjer dette på grunn av dårlig liggestilling eller på grunn av løst vev i halsen din.

Vanlige årsaker til snorking

  • Alder: Når du når middelalderen og senere blir halsen din trangere og vevet i halsen din blir løsere.
  • Måten kroppen din er bygd på: Menn har smalere luftpassasjer enn kvinner og det er mer sannsynlig at menn snorker.
  • Nese- og halsproblemer: Sperrede luftveier gjør inhalering vanskelig og lager et vakum i halsen som fører til at du snorker.
  • Overvekt og dårlig form: Fett og lav muskelmasse fører til snorking.
  • Alkohol og nikotin: Inntak av alkohol og nikotin – f.eks. ved røyking – kan gjøre musklene i halsen slappere, noe som fører til snorking.
  • Sovestilling: Ligger du på ryggen og sover får du huden i halsen til å slappe av. Dette kan blokkere luftveiene og føre til snorking.

Hvordan slutte å snorke?

Det finnes mange oppfinnelser på markedet i dag som skal hjelpe mot snorking. Mange fungerer ikke. Det finnes likevel en del teknikker som beviselig fungerer til å hjelpe deg med å slutte å snorke. Det første skrittet for å bli kvitt snorkingen er å finne ut hvorfor du snorker.

  • Snorker du med åpen munn er snorkingen sannsynligvis relatert til vevet i halsen din.
  • Snorker du med lukket munn kan snorkingen komme av problemer med tungen din.
  • Snorking mens du sover på ryggen er sannsynligvis av den milde sorten – bedre sovestillinger kan gjøre snorkeproblemene bedre.
  • Snorking i alle sovestillinger kan tyde på at snorkingen er mer alvorlig og kan trenge mer omfattende behandling.

Livsstilsendringer for å slutte å snorke

  • Gå ned i vekt: selv det å gå ned noen få kilo kan reduserere fettvevet i halsen din og redusere snorkingen. I noen tilfeller kan vektnedgang få snorkingen til å forsvinne totalt.
  • Trening kan hjelpe deg med å slutte å snorke. Generell muskeltrening gjør også musklene i halsen din sterkere og kan gi deg friere luftveier.
  • Slutt å røyke: hvis du røyker er det stor sjanse for at du snorker. Røyking får luftveiene til å blokkeres av slim og irriterer luftveiene, noe som igjen fører til snorking.
  • Hold deg unna alkohol, sovemedisin og beroligende midler: spesielt før sengetid. Blir musklene beroliget påvirker dette pustevanene. Snakk gjerne med legen din for å finne ut om medisinene dine kan være årsaken til at du snorker.
  • Få faste sovevaner. Faste søvnvaner gir bedre søvn og mindre snorking.

Sengevaner som kan redusere snorkingen

  • Frie neseganger reduserer snorkingen. Puss nesen før du legger deg hvis du er forkjølet eller bruk nesespray om nødvendig.
  • Hold soverommet fuktig med en luftfukter. Tørr luft irriterer nese og hals og kan øke snorkingen.
  • Finn nye sovestillinger. Putt en ekstra pute under hodet. Hever du hodet ditt noen cm kan dette få tungen din til å falle fremover i munnen, noe som reduserer snorking.
  • Unngå melkeprodukter før leggetid.
  • Sov på siden. Sover du på ryggen øker sjansene for at du snorker.

Det finnes en rekke oppfinnelser som fungerer for å redusere snorkingen. En av disse er den såkalte snorestopper, en tanngom som du sover med i munnen, og som åpner luftveien din. Snorestopper gjør også at tungen din ligger riktig i munnen når du sover.

 

Post Navigation